WITAMY NA STRONIE NASZEJ SZKOŁY!
Opcje widoku
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Podkreślenie linków
Reset

Wycieczka do państw bałkańskich

W dniach 20.05 – 26.05.2024 r. odbyła się wycieczka do Słowenii, Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny. Wzięło w niej udział 43 uczniów z 3 szkół naszej gminy: Szkoły Podstawowej w Małej Wsi, Szkoły Podstawowej w Podgórzu i Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie. Z naszej szkoły wzięło w niej udział  6 uczennic. Organizatorem i kierownikiem wycieczki był pan Ryszard Witkowski, a opiekunami z naszej szkoły były panie Elżbieta Witkowska i Monika Rutkowska.

Wyruszyliśmy 20 maja bardzo wcześnie rano. Przejechaliśmy Czechy i Austrię i ok. godziny 17.30 dotarliśmy do miejscowości Ptuj w Słowenii i Hotelu „Roskar” na pierwszy nocleg.

Następnego dnia po śniadaniu ruszyliśmy do miejscowości Postojna by zwiedzić największą w Europie jaskinię krasową – Jaskinię Postojną. Tu mogliśmy podziwiać niesamowitą działalność natury. Pierwszych mocnych wrażeń dostarczył nam przejazd kolejką tego podziemnego raju. Widzieliśmy olbrzymie stalaktyty, stalagmity i stalagnaty, m. in. pięciometrowy stalagmit o nazwie Brylant – symbol Jaskini Postojnej. Ogromne sale z ciekawymi formami naciekowymi, jak Sala Makaronowa czy Czerwona zapierały dech w piersiach. Na koniec zwiedzania czekała niesamowita gratka. W wystawowym akwarium widzieliśmy płazy, które są mieszkańcami Jaskini Postojnej. Ich niezwykły wygląd oraz informacje o tym, że mogą przeżyć bez pożywienia 20 lat, a same dożywają 100 lat zaciekawiły wszystkich uczestników. Do naszego hotelu „Mol” w Drveniku dotarliśmy wieczorem. Czekała na nas pyszna kolacja i przepiękne widoki na zatokę oraz plażę, nad którą położony jest hotel.

Kolejnego dnia po śniadaniu udaliśmy się malowniczym wybrzeżem Dalmacji do Dubrownika. Pani przewodnik opowiedziała nam historię  pięknego, średniowiecznego Starego Miasta, które zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Miasto Dubrownik poznaliśmy nie tylko przechadzając się jego malowniczymi uliczkami i placami ale widzieliśmy je także z góry. W Dubrowniku działa jedyna na całym wybrzeżu Adriatyku kolejka linowa. Łączy ona miasto ze szczytem góry Srđ. Z góry roztacza się przepiękny widok na całe miasto, stary port, fortyfikacje, malownicze stoki góry i błękitne wody Adriatyku.

W kolejnym dniu wycieczki popłynęliśmy w rejs statkiem na wyspę Hvar. Pani przewodnik opowiedziała nam historię wyspy i jak żyją współcześni jej mieszkańcy. Mogliśmy obserwować z bliska roślinność śródziemnomorską, a w morzu podziwiać ukwiały, rozgwiazdy i jeżowce. Słońce, plaża, błękit wody na zawsze zapadną w naszej pamięci.

Następny dzień to wyjazd do Bośni i Hercegowiny. Przekraczając granicę przeszliśmy kontrolę graniczną i mogliśmy poznać różnicę między podróżowaniem na terenie Unii Europejskiej a tym poza jej granicami. Zwiedziliśmy Mostar – stolicę Hercegowiny. Chodziliśmy uliczkami kamiennego Starego Miasta i zobaczyliśmy jego wielokulturowość. Na murach wielu budynków widzieliśmy ślady Wojny Bałkańskiej.  Po zwiedzaniu Mostaru czekało nas jeszcze jedno niesamowite miejsce – góra objawień w Medjugorje. W ciszy i zadumie przebyliśmy trudną drogę do sławnego miejsca pielgrzymek chrześcijan.

Oprócz zwiedzania zachwycających miejsc mieliśmy możliwość posmakowania tamtejszej kuchni, przysmaków, np. pysznych lodów w Dubrowniku. To była też możliwość bliższego poznania się uczniów ze szkół naszej gminy, integracji i wspólnej zabawy.

Relację opracowała pani Elżbieta Witkowska z uczniami

Data dodania: 2024-06-14 14:14:40
Data edycji: 2024-06-14 14:19:14
Ilość wyświetleń: 83

Wykształcenie to dobro, którego nikt nie jest w stanie nas pozbawić

Menander
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej